Десять питань Оліверу Хельмеру.

Для Олівера Хельмера, який займає з вересня 2017 року посаду головного дизайнера MINI, дизайн - це не просто професія, а справжнє покликання. Створювати автомобілі майбутній глава MINI Design мріяв з самого дитинства. Нижче 43-річний дизайнер ділиться своїми міркуваннями про те, що для нього означає хороший дизайн, розповідає про свої плани на майбутнє бренду MINI і про сміливість і навіть деяку зухвалість, які необхідні для їх реалізації.

dam Image

1. Чому Ви вирішили стати дизайнером автомобілів?

 

Скільки себе пам'ятаю, автомобілі мене надзвичайно захоплювали. Я завжди малював їх, і при цьому широка посмішка ніколи не покидала мого обличчя. Все почалося в ранньому дитинстві, коли я домальовував зайві спойлери до фотографій автомобілів в журналах. Пізніше я став проектувати і робити начерки власних автомобілів. Я досить швидко визначився з професією. Стати автомобільним дизайнером - ось, ким я себе бачив в майбутньому. У ті роки це не було такою загальновизнаною професією, як медицина або юриспруденція, тому ви можете собі уявити, чому сім'я поставилася до моєї ідеї досить скептично. Стажування, яке я проходив у відомого автовиробника в Штутгарті після випускних іспитів у середній школі, лише зміцнило моє бажання займатися цим до кінця життя. Тоді я навіть не здогадувався, що опинюся там, де перебуваю зараз.

 

2. Як і де Ви шукаєте натхнення?

 

Фактично я захоплений усім, що здатне мене надихнути і пробудити фантазію. Наприклад, я вважаю музику шалено надихаючою - будь-яку, від джазу до хіп-хопу. Але мене приваблює і естетика технічних виробів. Я думаю про продукти, розроблені і побудовані інженерами з чисто технічної точки зору, але які все одно випромінюють неймовірну красу. Ви, напевно, знайомі c кавоваркою для варіння еспресо Faema з 1950-х і 60-х років. Ось саме про такі винаходи йдеться мова. Коли я був маленьким хлопчиком, мене приводив в захоплення збиральний комбайн у бабусі з дідусем на фермі. Я був зачарований і міг цілими днями їздити на ньому або просто милуватися. Зрозуміло, красиві речі я теж люблю. Хоча краса, звичайно, дуже суб'єктивне поняття.

 

3. Що для Вас означає «хороший дизайн»?

 

Для мене хороший дизайн є логічним і відображає призначення. Принцип роботи приладу має бути зрозумілий вже з його зовнішнього вигляду. Практичність - понад усе! І тут необов'язково буде щось спільне з красою. Інший секрет хорошого дизайну – коли він не дуже химерний. Однак трохи виділятися все-таки варто, інакше є ризик залишитися непомітним. Існує безліч прикладів, коли дизайн автомобіля спочатку викликав полярні думки, але, незважаючи на це або навіть через це, відкривав абсолютно новий автомобільний сегмент. Так було з BMW X6. Автором хорошого дизайну не завжди виступає дизайнер, хоча певним почуттям прекрасного ця людина, безсумнівно, повинна володіти. Металообробка кузовів для багатьох класичних автомобілів виконувалася за допомогою дерева і не дизайнерами, а майстерними спеціалістами своєї справи, обдарованими рідкісним почуттям єдності форми і функціональності. Навряд чи вони добре володіли теорією того, як створювати на площині лінійні джерела потоку, прискорювати поверхні або розставляти акценти. Вони просто знаходили спосіб робити це правильно.

 

4. Яке значення для Вас має бренд MINI?

 

Для мене MINI - це уособлення сміливого і сучасного мислення, відокремленого від інших преміальних брендів в плані свого розміру. Незалежно від ексклюзивності оснащення, MINI завжди залишається компактним зовні. На мій погляд, це доводить, що люди їздять за кермом MINI заради власного задоволення. Зрозуміло, що вони хочуть відрізнятися від інших і в якійсь мірі висловлювати свою індивідуальність за допомогою автомобіля. Але вони досягають цього за допомогою внутрішньої гідності. Я вважаю, що MINI знаходиться поза всіма автомобільними класами за способом досягнення цієї мети. До того ж, потрібно враховувати, що для багатьох покупців автомобіль MINI - це більше, ніж просто засіб пересування. MINI - дійсно емоційний бренд, і ця якість рідко зустрічається в сучасній автоіндустрії.

 

5. Що Вас найбільше приваблює в роботі автомобільного дизайнера?

 

Будучи дизайнерами автомобілів, ми створюємо важливу частину нашого з вами майбутнього і завжди прагнемо використовувати цей дивовижний час найкращим чином. Ніхто достовірно не знає, що станеться в майбутньому. Але я впевнений, що технічний прогрес, який ми переживаємо, принесе позитивний результат. Досить усвідомлення того факту, що я можу зробити внесок у цей процес, щоб прокидатися вранці. Крім того, дизайн дає можливість показати, на що ти здатний, і кинути певний виклик, і це друга річ, яка надихає мене в моїй професії. Вона пробуджує найсильнішу енергію! Але я не можу собі дозволити висувати вимоги, не висуваючи пропозицій. Я хочу через кілька років подивитися в дзеркало і з упевненістю сказати, що зробив все можливе, щоб забезпечити бренду MINI впевнене майбутнє. Збереження існуючих досягнень, які і так вражають, це не те, на чому я хотів би сфокусуватися.

 

6. Яким Ви бачите майбутнє британського преміального бренду і які якості заохочуєте як головний дизайнер MINI?

 

MINI - це бренд, який не просто здатний постійно розвиватися і навіть змінюватися, а якому необхідно це робити. Створений нами модельний ряд MINI є дуже харизматичним. Ми підкорюємо небувалі висоти, особливо з точки зору якості, і перевершуємо багатьох конкурентів. Хоча цілком зрозуміло, що наш шлях не може бути тільки еволюційним. Зараз на порядку денному є кілька великих завдань: автономне водіння, електромобільність, впровадження цифрових технологій - і це лише кілька прикладів тих областей, де нам потрібно задавати тенденції. Тому вкрай важливо зберегти автентичний характер MINI. В кінцевому рахунку, MINI - урбаністичний бренд, і він повинен залишатися втіленням міста в найближчі роки. Мій MINI в майбутньому буде повністю електричним. Безсумнівно, багато що ще належить зробити в плані інфраструктури. Але я налаштований позитивно. Інший важливий аспект, над яким ми повинні замислитися ще більше -  це тісний зв'язок між автомобілем і покупцем. Клієнти MINI абсолютно особливо ставляться до своїх автомобілів і до британського бренду в цілому. Чи не буде чудово мати можливість в майбутньому зберегти це спілкування, яке більш властиве зараз хорошим друзям, а не повністю переключитися на взаємодію через меню і кліки? Я бачу величезний потенціал для MINI як піонера в цій області.

 

7. Давайте поспілкуємося на тему електромобільності. Що найбільше приваблює в створенні повністю електричного MINI і як дизайн такого автомобіля відрізняється від дизайну моделі з класичним двигуном внутрішнього згоряння?

 

Дизайнерів завжди притягують передові технології, оскільки вони по-справжньому надихають і можуть породити щось абсолютно нове. Система електроприводу і переваги її конструкції дозволяють кинути виклик традиційним геометричним рішенням. Сама система електроприводу є значно меншою за розміром, але батареї займають більше місця, ніж паливний бак, який вони замінюють. В майбутньому це дасть нам величезний простір для фантазії, оскільки це має безпосереднє відношення до обсягу внутрішнього простору і пропорцій автомобіля. І саме для MINI тут прихований неймовірний потенціал.

 

8. На даний момент Ви працюєте над першою повністю електричною моделлю MINI, яку представлять у 2019 році. Чого нам очікувати?

 

Повністю електричний MINI буде чистокровним MINI. Іншими словами, ми сконцентруємося на емоціях і мінімальних габаритах. Електрична природа автомобіля буде помітна в деталях - неординарних і інноваційних елементах, які відносяться до традиційного світу MINI, але і поєднують в собі новітні технології. 3D-друк, безумовно, зіграє свою роль. Я не можу розкрити всіх тонкощів, оскільки ми досі посилено працюємо над дизайном і дуже багато рішень знаходяться ще на стадії розробки.

 

9. Чого ми можемо чекати в майбутньому від бренду і, перш за все, від дизайну MINI?

 

Бренд MINI не обмежується теперішнім або минулим часом, навіть незважаючи на багату історію, до якої ми можемо апелювати. Класичний Mini був спроектований для конкретної мети і розроблений, щоб задовольнити певну потребу ринку. Це одна з причин, завдяки якій британська преміальна марка зараз має статус легенди. Я маю намір використовувати цю ідею і в майбутньому. Постійний пошук балансу між багатими традиціями і орієнтованістю на майбутнє робить мою роботу на посаді головного дизайнера MINI дійсно захоплюючою. У той же час у MINI є свобода, навіть обов'язок провокувати. Справді, MINI-дуже емоційний бренд. Ми можемо і повинні дозволяти собі бути більш сміливими, нехай і ціною помилок. По суті, вся справа в емоціях. Для мене MINI – це не тільки продукт, а ще й квінтесенція стилю життя. MINI виступає символом динамічних змін і міського середовища, його серце б'ється в унісон з ритмом міста. MINI не підлягає класифікації. Все вищесказане можна резюмувати як фундаментальну відкритість. Для досягнення цієї мети MINI потрібно значно більше співпрацювати з іншими брендами. Я маю на увазі колаборації, які виходять за рамки автомобільної індустрії - на прикладі вже реалізованих ініціатив MINI LIVING і MINI FASHION. Я переконаний, що MINI як бренд працює і за межами автомобіля. Хотілося б розвивати необхідні для цього можливості взаємодії і в майбутньому.

 

10. Як це буде виглядати в деталях?

 

Виходячи із сучасних розробок, ми задаємося питанням, що ж буде відрізняти MINI від інших брендів у майбутньому. Чи буде дизайн інтер'єра визначати зовнішній вигляд автомобіля, враховуючи вільний простір усередині автомобіля, якого вдасться досягти завдяки автономному водінню? Наше завдання - зберегти впізнаваність MINI, навіть якщо колись у майбутньому на дорогах будуть переважати прямокутні коробки з автономним управлінням. Не сумніваюся, що деякі акценти в майбутньому змістяться. Ми будемо створювати не просто автомобілі, а враження. MINI залишиться незвичайним завдяки своїй емоційній концепції, яка продовжить надихати і виділятися з натовпу. Очікується, що основні вимоги наших клієнтів залишаться незмінними: вони хочуть бути постійно в русі і йти в ногу з часом, вони хочуть, щоб ми передбачали їх потреби і, тим самим, допомагали їм насолоджуватися взаємодією з автомобілем. Наведу як приклад можливості підключення до інтернету. Тут мова піде не тільки про розміри дисплея, але і про емоційний зв'язок під час використання мережевих ресурсів. Головна мета - встановити діалог, і саме в цій області ми повинні задавати тенденції. Один з підходів до вирішення цього завдання - відсунути на задній план необхідні технології, запропонувавши натомість унікальний досвід спілкування з MINI в фірмовому стилі. У цьому криються небачений потенціал і безліч труднощів. У MINI є шанс піти своїм унікальним шляхом.